lördag 25 oktober 2008

Hur får jag sexpack?

En färsk bild på min mage. Jag är nöjd med den, men vill ändå definera mina magmuskler.

Frågan:
Hur får man en smal midja med synliga ¨"magrutor"? Måste man göra massa situps?

Svar:
Nej, situps är inte lösningen på gåtan. Även om det såklart stärker både mag- och ryggmuskler.
För att magrutor ska bli synliga måste underhudsfettet bort. Alltså fettet (som i rimlig mängd finns där av en anledning och jag vill poängtera att kroppen mår bra av en "lagom stor" midja) och det får man bort genom cardioträning. Cardioträning innebär konditonsträning, såsom spinning, löpning och allt som ökar hjärtfrekvensen (pulsen). Självklart som styrkan i musklerna ska underhållas (genom bland annat magövningar som situps.)

Kosten spelar också stor roll. För att få bort underhudsfettet måste vi stryka en del kolhydrater ut vår kost. Men nu får vi inte glömma att så länge vi är vanliga motionärer, och inte fitnesstävlande, behöver man inte gå till överdrift. En fin och vältränad mage kan se ut på många olika sätt. Sexpacket är bara ett av dem.

Inga kommentarer: