tisdag 11 november 2008

Om puls och fettförbränning

Jag läste ett intressant inlägg i Pumas blogg. Inlägget handlade om maxpuls. När man tränar kan man känna sig trött. Man kan känna sig jättetrött. Man kan känna sig så trött att man inte får luft och bara vill dö och aldrig träna igen. Så kan man känna sig.

Men Puma ställer sig frågan, hur vet man att man har nått sin maxpuls? Hur vet man att, så trött som jag är nu, är det absolut tröttaste jag kan bli?
Frågan är spännande. För det är skrämmande att ta reda på ens egen maxpuls. Liksom Puma har jag också varit jättetrött under träning, men aldrig max-trött. Tror jag, men hur vet jag?

Jag läste en artikel om puls igår kväll. Där stod det att 220-egen ålder=maxpuls. Det skulle göra min maxpuls till 202. Men man kan aldrig veta. Puls är högst individuellt, och kan inte avgöras efter en sådan enkel teori.

Däremot har jag annan kunskap om puls, som jag tänker dela med mig av. Jag lärde mig detta under ett Cykel förbränning-pass för några veckor sedan. Hade aldrig cyklat det passet innan, och trodde att det skulle innebära snabb cykling nära maxpuls hela timmen. Jag hade så fel.

När man vill fettförbränna handlar det INTE om att cykla snabbast, fortast och vara tröttast. Fettförbränningen kickar igång när du cyklar ca 70 % av din prestationsförmåga under en längre tid. Att anstränga sig till nästan max-puls regelbundet är inte att rekommendera för vanliga motionärer, utan för elit-idrottare.

Självklart kan man inhandla en pulsklocka om man vill ha större koll på sin puls. På många spinningpass har de faktiskt börjat låna ut pulsklockor. Kolla på ditt gym.

Inga kommentarer: